Keresés ebben a blogban

2019. november 9., szombat

Turczi István: Csak árnyak őrzik – Samo senke čuvaju


Turczi István Tata 1957. október 17. –

Csak árnyak őrzik

Csak  árnyak  őrzik,  ha olykor  éjjel felriadok.  A  sötétség
nekem   nem   ellenség.   Temető    mellett  születtem,  ha
kinéztem  az  ablakon,  a  szemközti  ház kerítése mögött
két,   borostyánnal    benőtt,   magas   kőkereszt   zárta  a
látószöget.  Védtelen  nyugalommal   vágtam  át  ki  tudja,
hányszor  az  Almási  úti  temető  sírjai  között. Nyolcéves
lehettem,   talán  annyi   sem.   Volt,   hogy  kora   reggeli
ködben,  volt,  hogy a  korán jött  alkonyat sárgán elomló
leple alatt. Megjegyeztem a sírok helyét, megszólítottam,
akit  ismertem  is.  A tapasztalás szégyen nélküli angyala
vezetett.  Még  élveztem  is, hogy  nem félek,  legalábbis
úgy  csináltam,  és  működött   a   terápia.   Amikor   éjjel
felriadok,  emlékezem  arra,  hogy  vannak emlékeim, és
néhány   percig   bizonyosan  tudom,  mit  csináltam,  és
kikkel találkoztam az álomlétben.

Forrás: Turczi István A változás memóriája Palatinus Budapest, 2011.


Samo senke čuvaju

Samo  senke čuvaju,  kad  koji put noću se  iz  sna trgnem. 
Mrak  mi  nije protivnik.  Neposredno pored groblja sam se
rodio,  te   preko   prozora  gledajući   iza  ograde susedne
kuće  vidik  dva  visoka,  bršljanom  obrasla kamena  krsta
zatvarala.  Između   grobova  groblja  ulice  Almaši  ko zna
koliko puta sam nezaštićenom smirenošću prešao. Možda
kao   osmogodišnjak   ili  još   mlađi.   Koji  put  u  jutarnjoj
magli,   koji    put   pak   ispod   žuto   opalog   vela  ranog
sutona.    Mesta   grobnica  sam   pamtio,   poznanike čak
i  pozdravio.  Besraman  anđeo iskušavanja  me  je vodio.
Još  sam  i  uživao  u  tome  da  se  ne  bojim, bar sam se
tako  ponašao,  ta  terapija uspešna  je bila.  Noću kad se
trgnem   iz   sna   setim  se   toga  da  imam  uspomene  i
nekoliko   minuta   zasigurno  znam  u  snovima  šta  sam
radio i koga sreo.

Prevod: Fehér Illés

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése