Keresés ebben a blogban

2020. június 25., csütörtök

Faiz Softić Ja, crni ja – Én, a fekete én


Faiz Softić Vrbe kod Bijelog Polja 1958. –



Ja, crni ja

Crn sam
I hoću koljeno u vrat!
Hoću lomaču živu višegradsku
I ja sam musliman!

I ja sam crn
Crnji od noći crne
Dok moja braća i sestre
Živi gore.

I onaj sam plavokosi gimnazijalac
Iz Kragujevačke gimnazije
Koji se začešljava
Ispred njemačkog šmajsera –
Hoće da umre lep.

Crn sam da crnji biti ne mogu
Dok moga brata Nermina
Otac doziva
Pod nož.

I ja sam crn,
Hoću koljeno u vrat
Da dihat ne mogu
Do posljednje ure.

I ja sam crn!

Ono je i moje dijete izgladnjelo
Iza kojeg oro lešinar
Odbrojava trenutke
I čeka kraj.

I ja sam crn!

Ono je i moje dijete
Koje je more
Iz svoga ždrijela izbacilo
Na obalu,
Da mrtvo bar za trenutak
Osjeti slobodu.

I malodobna braća
Petar i Pavle Golubović iz Konjica
Ubijeni na pravdi Boga
Moja su djeca.

I ja sam crn!

Ono su moje majke
I moji očevi
Što u grozničavom hropcu
Izdišu u domovima staračkim.

I ja sam crn!

Crnji od noći crne
I gladan sam!
I žedan sam!
I prestravljen!

Iza mojih leđa
Zveckaju mitraljezi –
Sijači smrti.

I ja sam crn!

Moje su sestre silovane
I zadavljene u podrumima
Pokraj smrdljivih rakijskih bačvi.

I ja sam crn!
Jučer Džordž Flojd,
Muhamed iz Palestine,
Nermin iz Srebrenice,
Gimnazijalac iz Kragujevca,
Utopljenici u okeanu…

A sutra –
Sutra ću biti ja
Jer sam crn!

Ja,
Crni ja!

Crn sam
I ne mogu da dišem.
I ubijte me
Molim vas
Jer sam crn i –
Ne mogu da dišem.

I zato smo mi crni rođeni
Da pod koljenom tuđim
Izdahnemo.


Én, a fekete én

Fekete vagyok
Térdem nyakamban legyen!
Élő visegrádi máglyát akarok
Én is muzulmán vagyok!

Én is fekete vagyok
A fekete éjnél feketébb
Testvéreim meg
Fenn élnek.

Én is az a kragujeváci gimnázium
Szőke gimnazistája vagyok
Aki a német stukker előtt
Fésülködik –
Szépen akar meghalni.

Fekete vagyok feketébb nem lehetek
Míg Nermin fivéremet
Apám a kés alá
Szólítja.

Én is fekete vagyok,
Térdem nyakamban legyen
Hogy lélegezni se tudjak
Az utolsó pillanatban.

Én is fekete vagyok!

Az a kiéhezett gyerek az enyém is
Aki mögött pusztulást várva
A pillanatokat
Dögevők tánca számlálja.

Én is fekete vagyok!

Az a gyerek az enyém is
Aki garatjából
Tengert dobott
A partra,
Hogy halottan legalább egy pillanatra
A szabadságot megérezze.

A kiskorú testvérek,
Petar és Pavle Golubović Konjicból,
Az Isten nevében megöltek
Is az én gyerekeim.

Én is fekete vagyok!

Az az anya és
Apa az enyém is
Aki az öregek otthonában
Hörögve hal meg.

Én is fekete vagyok!

A fekete éjnél feketébb
És éhes vagyok!
És szomjas vagyok!
És riadt vagyok!

Hátam mögött
Gépfegyverek ropognak –
Halál-vetők.

Én is fekete vagyok!

Nővéremet húgomat
A pálinkával tele büdös hordók mellett
Pincében erőszakolták és fojtották meg.

Én is fekete vagyok!
Tegnap George Floyd,
A palesztinai Mohamed,
A srebrenicai Nermin,
A kragujeváci gimnazista,
Az óceánba fulladtak...

Holnap meg –
Holnap én leszek az
Mert fekete vagyok!

Én,
A fekete én!

Fekete vagyok
Lélegezni nem birok.
És kérem
Öljenek meg
Mert fekete vagyok –
Lélegezni nem birok.

És mi feketék azért születtünk
Hogy porrá idegen térd alatt
Váljunk.

Fordította: Fehér Illés

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése